Statut

Statut Szkoły

 

Rozdział I
Nazwa i typ szkoły


§ 1

Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego.

Siedziba szkoły: budynek wraz z działką przy ul. Czyżykowskiej 69 w Tczewie.


§ 2

1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Miejska Tczew.

2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

3. Cykl kształcenia trwa trzy lata.

4. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na 1,4 zmiany (od 7.30 do 15.35).

5. Czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej i Sportu w drodze rozporządzenia w sprawie organi-zacji roku szkolnego.


§ 3

1. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
a) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o sys-temie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 1996 roku, Nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami),
b) gimnazjum - należy przez to rozumieć Gimnazjum nr 1 im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego w Tczewie,
c) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Gimnazjum nr 1 im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego w Tczewie,
d) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia,
e) samorządzie - należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski.


Rozdział II
Cele i zadania gimnazjum


§ 4

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty i prze-pisach wydanych na jej podstawie oraz uwzględniających program wychowawczy (zał. nr 1) i program profilaktyki (zał. nr 2), dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, w szczególności:
a) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
b) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasady powszechnej dostępności,
c) realizuje program nauczania, uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego oraz ramowy plan nauczania,
d) umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia gim-nazjum,
e) realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfi-kowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
f) realizuje zadania zmierzające do upowszechniania wśród młodzieży wykształ-cenia średniego, zapewniając jednolite, ogólne wykształcenie, stanowiące pod-budowę do dalszej edukacji - trzyletni cykl kształcenia w gimnazjum kończy się egzaminem uprawniającym do kontynuowania nauki we wszystkich typach szkół ponadgimnazjalnych,
g) wspomaga rozwój osobowy ucznia przez wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej uczniów, ich sprawności fizycznej, a także nawyków dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie, higienę psychiczną, racjonalne wy-poczynek i właściwą organizację czasu wolnego,
h) umożliwia rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
i) wprowadza ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożli-wiającym dalsze kształcenie,
j) stwarza warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
k) uczy szacunku dla wspólnego dobra, które jest podstawą życia społecznego,
l) kształtuje postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich po-glądów,
m) uczy efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
n) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz organizuje opie-kę nad uczniami niepełnosprawnymi,
o) zapewnia bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w czasie zajęć szkolnych, przerw międzylekcyjnych, a także podczas zajęć pozaszkolnych oraz optymalne wa-runki rozwoju uczniów.

2. Gimnazjum realizuje swoje cele i zadania poprzez:
a) prowadzenie zajęć edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów,
b) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych:
■ kół przedmiotowych,
■ kół zainteresowań,
■ zajęć dydaktycznych wyrównawczych (w zakresie uwarunkowanym możli-wościami finansowymi szkoły),
■ zajęć rewalidacyjnych (w zakresie uwarunkowanym możliwościami finanso-wymi szkoły),
c) organizację nauczania indywidualnego, stosownie do orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
d) umożliwienie tworzenia i działania organizacji uczniowskich,
e) umożliwienie korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej,
f) umożliwienie korzystania ze sprzętu i pomocy dydaktycznych, pozostających w dyspozycji szkoły,
g) pracę pedagoga szkolnego,
h) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
i) współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
j) współpracę z pielęgniarką szkolną.


§ 5

1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ich zdrowie poprzez:
a) dyżury nauczycieli podczas przerw, według grafiku wywieszonego w pokoju na-uczycielskim,
b) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
c) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,
d) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
e) uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
f) różnorodność zajęć w każdym dniu,
g) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunika-cyjne, przeprowadzanie egzaminu na kartę motorowerową,
h) cykliczne szkolenia nauczycieli na kierowników wycieczek,
i) zapewnienie opieki medycznej w postaci dyżurów pielęgniarki szkolnej,
j) umożliwienie uczniom spożycia ciepłego posiłku w stołówce szkolnej,
k) kontrolowanie osób wchodzących do szkoły z zewnątrz.

2. Szkoła stwarza warunki pobytu w gimnazjum zapewniające uczniom ochronę przed przemocą, uzależnieniami innymi przejawami patologii społecznej poprzez:
a) współpracę z rodzicami, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, policją,
b) realizację programów profilaktyczno-edukacyjnych:
■ „III Elementarz" czyli „Program siedmiu kroków" (dotyczy problemu uzależ-nień),
■ „Debata" (problematyka uzależnień),
■ „Czy warto" (dotyczy problemu narkomanii),
■ „Zdrowy oddech" (dotyczy problemu nikotynizmu),
■ „Przemocy i agresji powiedz NIE",
■ „Podróż do Hollywood" (warsztaty integracyjne),
c) prowadzenie szkoleń dla „Liderów Młodzieżowych",
d) prowadzenie „Szkoły dla Rodziców".


§ 6
Współpraca z rodzicami

1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży.

2. Rodzice są informowani o:
a) zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w klasie i w szkole,
b) zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz we-wnątrzszkolnym systemie oceniania,
c) sposobach przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, gimnazjalnych,
d) postępach w nauce i przyczynach trudności w nauce oraz o zachowaniu dziec-ka.

3. Rodzice mają prawo do uzyskiwania od wychowawcy i nauczycieli porad w spra-wach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.

4. Rodzice mają prawo do wyrażania opinii na temat pracy gimnazjum.

5. Współpraca z rodzicami polega na:
a) organizowaniu zebrań dla rodziców, połączonych z pedagogizacją,
b) organizowaniu spotkań indywidualnych,
c) zapraszaniu do udziału w życiu kulturalnym szkoły oraz w okolicznościowych spotkaniach,
d) angażowaniu rodziców do pomocy w sprawowaniu wraz z wychowawcą opieki nad uczniami podczas wycieczek i imprez szkolnych.

6. W szczególnych przypadkach, gdy rodzice nie utrzymują kontaktu ze szkołą, wy-chowawca składa wizytę w domu ucznia.


Rozdział III
Organy gimnazjum i ich kompetencje


§ 7
Organy gimnazjum

1. Organami gimnazjum są:
a) Dyrektor,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski.


§ 8
Kompetencje Dyrektora Szkoły

1. Dyrektor planuje, organizuje, kieruje i nadzoruje pracę gimnazjum, a w szczególno-ści:
a) określa misję i wizję szkoły, realizowaną w działaniach dydaktycznych i wycho-wawczych gimnazjum,
b) reprezentuje gimnazjum na zewnątrz,
c) przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
d) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą,
e) sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli i wychowawców,
f) nadzoruje pracę nad przygotowaniem raportu dotyczącego mierzenia jakości pracy szkoły,
g) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są one zgodne z prawem; nie-zgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący,
h) powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej,
i) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z od-rębnymi przepisami,
j) przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracow-nikom szkoły,
k) dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
l) dba o powierzone mienie,
m) wydaje polecenia służbowe,
n) opracowuje arkusz organizacyjny,
o) kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i prze-prowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,
p) współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniow-skim,
q) rozstrzyga sprawy konfliktowe pomiędzy organami,
r) przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
s) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warun-ków określonych odrębnymi przepisami,
t) wydaje wewnątrzszkolne zalecenia i zarządzenia związane z funkcjonowaniem gimnazjum,
u) tworzy warunki do samodzielnej i samorządnej pracy uczniów i wychowanków,
v) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
w) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczy-cielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
x) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy
y) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą gimnazjum,
z) przedkłada Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
aa) występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników po zasięgnięciu opinii Rady Pe-dagogicznej,
bb) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi,
cc) przydziela nauczycielom w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną stałe prace i za-jęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.


§ 9
Kompetencje Rady Pedagogicznej

1. Rada Pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie reali-zacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimna-zjum.

3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są pro-tokołowane.

4. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady Pedagogicznej.

5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

6.Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
b) zatwierdzanie:
■ planu pracy gimnazjum,
■ wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie:
■ innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
■ skreślenia z listy uczniów,
■ kierowania uczniów do klas przysposabiających do pracy,
d) opiniowanie:
■ organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
■ propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych,
■ projektu planów finansowego szkoły,
■ wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, wyróżnień i odzna-czeń,
e) delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej powołującej na stanowisko dyrektora,
f) występowanie w umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwo-łanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora.


§ 10
Kompetencje Rady Rodziców

1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów gimnazjum.

2. Zasady i tryb działania Rady Rodziców określa regulamin ustalony przez radę i zatwierdzony przez zebranie ogólne rodziców.

3. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a) występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami doty-czącymi wszystkich spraw szkoły,
b) uchwalanie w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki szkoły
c) współpraca w organizowaniu zajęć wychowawczych,
d) uczestniczenie w życiu szkoły i pomaganie w organizowaniu imprez szkolnych,
e) pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności gimnazjum,
f) działanie na rzecz stałej poprawy bazy gimnazjum i udzielanie pomocy Samo-rządowi Uczniowskiemu,
g) opiniowanie projektu planu finansowego szkoły,
h) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników,
i) opiniowanie ewentualnego programu poprawy efektywności kształcenia lub wy-chowania,
j) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom,
k) delegowanie swoich przedstawicieli do składu komisji konkursowej powołującej na stanowisko dyrektora,
l) opiniowanie wzoru jednolitego stroju uczniowskiego.


§ 11
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.

2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regula-min zatwierdzany przez społeczność uczniowską, opiekunów i dyrektora.

3. Samorząd Uczniowski może przedstawiać wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak prawo do:
a) zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) organizowania życia szkolnego,
d) redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
e) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumie-niu z dyrektorem,
f) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.


§ 12
Współdziałanie organów szkoły i rozstrzyganie sporów pomiędzy nimi

1. Każdy organ gimnazjum planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany powinny być uchwalone do końca września.

2. Współpraca pomiędzy organami szkoły polega na:
a) wzajemnym informowaniu się o planowanych i podejmowanych działaniach oraz decyzjach,
b) wzajemnej wymianie opinii i poglądów w ważnych dla szkoły sprawach,
c) współpracy w rozwiązywaniu problemów.

3. Organy szkoły współpracują poprzez:
a) udział przedstawicieli jednych organów w niektórych zebraniach innych orga-nów,
b) wymianę dokumentów,
c) wspólne zebrania.

4. Dyrektor szkoły zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji tych organów i stwarza warunki do bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.

5. W przypadku wystąpienia sporu pomiędzy organami, kwestie sporną rozpatruje dyrektor szkoły występując w charakterze mediatora, podejmując działania zmie-rzające do ugodowego bądź kompromisowego rozstrzygnięcia sporu.

6. Decyzja dyrektora w sprawie rozstrzygnięcia sporu jest ostateczna.

7. Kwestie sporne pomiędzy dyrektorem szkoły a pozostałymi organami szkoły roz-strzygają: organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.


Rozdział IV
Organizacja gimnazjum


§ 13

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora, z uwzględnie-niem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramo-wych planów nauczania, w terminie do 30 kwietnia każdego roku.

2. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza Prezydent Miasta Tczewa do dnia 30 maja danego roku.

3. W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności liczbę pracow-ników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków uchwalonych przez Rade Miejską.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum, dyrektor z uwzględ-nieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć eduka-cyjnych.

5. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.

6. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

7. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

8. Średnia liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 28 i nie przekraczać 32 uczniów.

9. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki. Po-dział ten jest obowiązkowy w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

10. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

11. Podstawową forma pracy gimnazjum są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze pro-wadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

12. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

13. Godzina pracy czytelni, biblioteki szkolnej, pedagoga oraz wszystkich organów administracyjnych gimnazjum wynosi 60 minut.
14. Dla młodzieży, która rozpoczęła uprawianie piłki nożnej w szkole podstawowej, organizowane są w gimnazjum klasy usportowione.

15. W gimnazjum tworzone są klasy o rozszerzonej liczbie godzin z języka angielskiego i niemieckiego /innowacje pedagogiczne/.

16. Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, tworzone są oddziały przysposabiające do pracy.

17. Dyrektor gimnazjum po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na pod-stawie uchwały Rady Pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

18. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje gimnazjum zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.

19. Przysposobienie do pracy organizowane jest we współpracy z Ochotniczym Huf-cem Pracy.

 

§ 14
Biblioteka szkolna

1. Biblioteka jest pracownią szkolną służącą do realizacji potrzeb edukacyjnych uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pra-cy nauczyciela, popularyzacji wiedzy.

2. Z biblioteki mogą korzystać nauczyciele, uczniowie i inni pracownicy szkoły.

3. Biblioteka zajmuje pomieszczenie na parterze budynku, w którym wydzielona jest czytelnia.

4. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.

5. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone materiały.

6. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki lub innych materiałów czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję (w przypadku lektur) albo inną wska-zaną przez bibliotekarza.

7. Wszystkie wypożyczone materiały powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego.

8. W przypadku, gdy uczeń nie zwróci książki przed końcem roku szkolnego, zostanie wstrzymane wydanie świadectwa.

9. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
a) opracowanie regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
b) gromadzenie zbiorów, zgodnie z potrzebami,
c) prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
d) udostępnianie zbiorów, przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed lekcjami i po ich zakończeniu,
e) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
f) prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,
g) organizowanie konkursów czytelniczych,
h) zakup i oprawa książek,
i) współpraca z nauczycielami gimnazjum, bibliotekami pozaszkolnymi, instytu-cjami kulturalnymi, poprzez:
■ organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijanie kultury czy-telniczej uczniów (konkursy czytelnicze, wystawki książek, spotkania autor-skie, inscenizacje, poranki czytelnicze i filmowe),
■ propagowanie różnych imprez czytelniczych organizowanych przez lokalne instytucje i organizacje kulturalno-społeczne,
j) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa po-szczególnych klas,
k) wykonywanie doraźnych poleceń dyrektora szkoły.


§ 15
Pedagog szkolny

1. Pedagog szkolny prowadzi współpracę w zakresie rozwiązywania problemów wy-chowawczych oraz pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

2. Do zadań pedagoga szkolnego należy:
a) diagnozowanie środowiska ucznia,
b) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości ich zaspakajania,
c) rozpoznawanie we współpracy z nauczycielami przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
d) prowadzenie preorientacji zawodowej,
e) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
f) koordynowanie pracy wychowawców i innych nauczycieli w zakresie rozwiązy-wania problemów wychowawczych i pedagogicznych,
g) realizowanie zadań związanych z profilaktyką uzależnień,
h) koordynowanie pracy wychowawców i nauczycieli w zakresie przeciwdziałania patologii,
i) prowadzenie rozmów i pogadanek z uczniami, w celu rozpoznania zagrożeń patologicznych i określanie sposobów zapobiegania im,
j) prowadzenie pracy z uczniami i rodzicami w zakresie pokonywania przez uczniów trudności w nauce oraz adaptacji w szkole uczniów klas pierwszych.

3. W ramach współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi insty-tucjami, świadczącymi poradnictwo dzieciom i rodzicom:
a) kieruje uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) organizuje spotkania, prelekcje i warsztaty z pracownikami poradni dla nauczy-cieli, uczniów oraz rodziców,
c) współpracuje z wydziałem sądu do spraw rodzinnych i nieletnich,
d) współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

4. Wszyscy nauczyciele mają obowiązek stosować się do wskazań i zaleceń zawar-tych w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.

§ 16

1. Do realizacji celów statutowych gimnazjum posiada następującą bazę:
a) 22 sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na 1,4 zmiany,
b) pracownie komputerową z dostępem do Internetu,
c) jedną salę gimnastyczną wraz z zapleczem oraz salę gimnastyki korekcyjnej,
d) boisko sportowe,
e) bibliotekę wraz z czytelnią,
f) stołówkę i zaplecze kuchenne,
g) sekretariat,
h) gabinety dla dyrektora i wicedyrektorów,
i) gabinet pedagoga szkolnego,
j) gabinet medyczny dla pielęgniarki szkolnej.


Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum


§ 17

1. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia dyrektor gimnazjum, z zachowaniem przepisów Kar-ty Nauczyciela oraz przepisów prawa pracy.

2. Pracowników administracyjnych i obsługi, zatrudnia i zwalnia dyrektor gimnazjum z zachowaniem przepisów prawa pracy, ustalając zakresy obowiązków i odpowie-dzialności tych pracowników.

3. W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska obsługi:
a) sprzątaczki,
b) konserwator,
c) woźny,
d) kucharz,
e) intendent.

4. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko specjalisty do spraw sekretariatu, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.


§ 18
Zadania nauczyciela

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

2. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki swojej pracy, a w szczególności:
a) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć lekcyj-nych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz pełnionych dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych,
b) odpowiada za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego oraz uzyskiwanie efektów w tym procesie,
c) zobowiązany jest do dbałości i utrzymywania w należytym stanie pomocy dy-daktyczno-wychowawczych i sprzętu szkolnego,
d) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, rozpoznaje ich zdolności i zaintereso-wania i pracuje nad ich rozwojem,
e) przestrzega zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
f) rozpoznaje potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, indywidualizuje proces dydaktyczny, pomaga uczniom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, otacza opieką uczniów zdolnych,
g) systematycznie doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej,
h) systematycznie informuje rodziców o postępach w nauce uczniów,
i) prowadzi dokumentację szkolną,
j) służy pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną.


§ 19
Zespoły przedmiotowe

1. Nauczyciele danego przedmiotu oraz przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu.

3. W szkole działają następujące zespoły przedmiotowe:
a) językowy,
b) humanistyczny,
c) przyrodniczy,
d) matematyczno-informatyczno-chemiczny,
e) wychowania fizycznego,
f) wychowawczy,
g) ds. analizy wyników funkcjonowania szkoły.

4. Do zadań zespołów należy:
a) wybór programów nauczania oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb,
b) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
c) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania osiągnięć uczniów,
d) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
e) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
f) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposa-żenia,
g) współdziałanie z rodzicami w sferze kształtowania kultury słowa i zachowania,
h) wskazywanie w pracy wychowawczej na autorytety ogólnie uznane i te z naj-bliższego otoczenia,
i) analizowanie wyników egzaminów zewnętrznych oraz formułowanie wniosków i stosowanie ich w dalszej pracy.


§ 20
Zadania wychowawcy

1. Dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą".

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego cyklu edukacyj-nego.

3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) zdiagnozowanie warunków życia i nauki swoich wychowanków,
b) opracowanie wspólnie z rodzicami i uczniami programu wychowawczego, uwzględniającego wychowanie prorodzinne,
c) utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami, w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
d) współpraca z rodzicami, polegająca na włączaniu ich do rozwiązywania pro-blemów wychowawczych,
e) kształtowanie właściwych stosunków pomiędzy uczniami, opierając je na tole-rancji i poszanowaniu godności drugiej osoby,
f) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach zachowania ucznia i postępów w nauce,
g) bieżąca kontrola postępów w nauce i uczęszczania na zajęcia szkolne swoich wychowanków,
h) współpraca z pedagogiem szkolnym,
i) powiadamianie rodziców o przewidywanych dla ucznia rocznych (semestral-nych) ocenach na dwa tygodnie przed zakończeniem roku (semestru).

4. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).


§ 21
Wicedyrektorzy

1. W gimnazjum tworzy się dwa stanowiska wicedyrektorów.

2. Zakres kompetencji wicedyrektora:
a) zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności,
b) czuwa nad właściwym przebiegiem procesu nauczania i wychowania,
c) przygotowuje projekty następujących dokumentów:
■ tygodniowego rozkładu zajęć przed rozpoczęciem roku szkolnego,
■ kalendarza imprez szkolnych,
d) planuje i nadzoruje imprezy szkolne i pozaszkolne.
e) przygotowuje harmonogram hospitacji,
f) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami przedmiotów według harmo-nogramu hospitacji,
g) przygotowuje projekty ocen pracy nauczycieli,
h) przygotowuje plan dyżurów nauczycieli,
i) kontroluje czas pracy nauczycieli i rozlicza realizację godzin ponadwymiaro-wych,
j) planuje zajęcia zastępcze za nauczycieli nieobecnych,
k) kontroluje dokumentację szkolną (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, dzienniki zajęć pozalekcyjnych),
l) wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych na-uczycieli, których bezpośrednio nadzoruje,
m) opracowuje materiały analityczne oraz oceny dotyczące efektów kształcenia i wychowania,
n) wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora.


Rozdział VI
Uczniowie gimnazjum


§ 22
Zasady rekrutacji

1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się z urzędu absolwentów szkół podsta-wowych zamieszkałych w obwodzie szkoły.

2. W przypadku dysponowania wolnymi miejscami dyrektor szkoły rozpatruje wnioski rodziców (opiekunów prawnych) absolwentów szkół podstawowych, zamieszkałych poza obwodem gimnazjum.

3. Gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły jest większa niż licz-ba wolnych miejsc, stosuje się kryteria uwzględniające:
a) oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego, przyrody, historii, infor-matyki, na świadectwie ukończenia klasy V, za I semestr klasy VI oraz na świa-dectwie ukończenia klasy VI szkoły podstawowej,
b) sukcesy w konkursach stopnia co najmniej miejskiego o tematyce związanej bezpośrednio z przedmiotem szkolnym (nie dotyczy sukcesów sportowych i ar-tystycznych),
c) wynik sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podsta-wowej.

4. W trakcie rekrutacji kandydat może uzyskać maksymalnie 120 punktów.

Za: Maksymalna liczba punktów
ocenę z języka polskiego, języka obcego, historii
na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej 30
oceny z matematyki, przyrody, informatyki
na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej 30
sukcesy w konkursach 20
sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej 40
Razem: 120

5. Punktacja za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej jest następu-jąca:
■ 10 pkt - celujący,
■ 8 pkt - bardzo dobry,
■ 5 pkt - dobry,
■ 1 pkt - dostateczny.

6. Laureat konkursu stopnia co najmniej miejskiego, o którym mowa w punkcie 3 b), otrzymuje 5 pkt. za każdy konkurs - maksymalnie 20 pkt.

7. W przypadku uzyskania równej liczby punktów pierwszeństwo mają:
a) kandydaci zamieszkali w dzielnicy Czyżykowo,
b) sieroty i półsieroty,
c) dzieci z rodzin zastępczych,
d) dzieci nauczycielskie.

8. Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu (bloku przedmiotowego), przyjmowani są do gimnazjum niezależnie od kryteriów wymie-nionych w punktach 3, 4 i 5.

9. Wstępnego naboru dokonuje się do 30 kwietnia roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny rozpoczęcia nauki w gimnazjum, na podstawie wyników uzyskanych przez ucznia na świadectwie ukończenia klasy V oraz w pierwszym semestrze kla-sy szóstej szkoły podstawowej.

10. Gimnazjum prowadzi klasy z rozszerzonym programem nauczania języka angiel-skiego i języka niemieckiego. Naboru do ww. klas dokonuje się na podstawie testów przeprowadzanych w ostatnim tygodniu kwietnia.

11. Kandydaci do gimnazjum zobowiązani są do złożenia w sekretariacie szkoły nastę-pujących dokumentów w terminach:
a) podanie, świadectwo ukończenia klasy V szkoły podstawowej, wykaz ocen za I semestr klasy VI szkoły podstawowej, inne zaświadczenia i dyplomy potwier-dzające osiągnięcia naukowe lub sportowe - do 30 kwietnia
b) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o wynikach uzyskanych na sprawdzianie - do końca czerwca

12. Wstępna lista kandydatów na uczniów gimnazjum zostanie przedstawiona do 15 maja.

13. Ostateczna lista uczniów przyjętych do gimnazjum zostanie podana do wiadomości w pierwszym tygodniu lipca.


§ 23
Prawa ucznia

1. Uczeń ma prawo do:
a) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
b) poznania treści programowych, wymagań edukacyjnych na poszczególne stop-nie oraz sposobów sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności,
c) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swoich wiadomości, umiejętności i zachowania,
d) pomocy w razie trudności w nauce,
e) rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów, zarówno intelektualnych jak i fizycznych,
f) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy,
g) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia gim-nazjum, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym godności innych osób,
h) ochrony i poszanowania własnej godności,
i) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, krzyw-dy lub zaniedbania bądź złego traktowania lub wyzysku,
j) wszechstronnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym,
k) korzystania pod opieką pracownika gimnazjum z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć poza-lekcyjnych,
l) działalności samorządowej oraz zrzeszania się w organizacjach działających w gimnazjum,
m) wyłaniania w drodze wyboru swego reprezentanta do Samorządu Uczniowskie-go,
n) nauczania indywidualnego, jeśli wymaga tego sytuacja losowa,
o) wypoczynku i czasu wolnego, uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekre-acyjnych,
p) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
q) dostępu do informacji, szczególnie tych, które mają na uwadze jego dobro w wymiarze społecznym, duchowym i moralnym oraz jego zdrowie fizyczne i psychiczne,
r) rozwijania szacunku dla rodziców, swojej tożsamości kulturowej, języka i warto-ści, dla wartości narodowych kraju i dla innych kultur,
s) przygotowania do odpowiedzialnego życia w wolnym społeczeństwie w duchu zrozumienia pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni między wszystkimi narodami i grupami etnicznymi.


§ 24
Obowiązki ucznia

1. Uczeń ma obowiązek:
a) punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia szkolne; w przypadku nieobec-ności przedstawić wychowawcy w ciągu tygodnia usprawiedliwienie od lekarza lub rodziców (prawnych opiekunów),
b) nosić obowiązujący w szkole strój szkolny
c) posiadać legitymację szkolną, którą ma okazać na żądanie nauczyciela w szko-le oraz na żądanie straży miejskiej
d) aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu społecznym gimnazjum,
e) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum, szczególnie:
■ okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
■ przeciwstawiać się brutalności i wulgarności,
■ szanować poglądy i przekonania innych ludzi,
f) odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę osobistą, szczególnie:
■ nie palić papierosów,
■ nie pić alkoholu,
■ nie używać narkotyków i innych środków odurzających,
■ dbać o schludny wygląd,
g) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w gimnazjum,
h) przestrzegać ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji,
i) uzupełniać braki wynikające z nieobecności na zajęciach,
j) starannie i systematycznie wykonywać zadania domowe,
k) przebywać na terenie szkoły (budynek lub boisko) w czasie przerw międzylek-cyjnych,
l) dbać o dobre imię szkoły,
m) wykonywać polecenia wychowawców, nauczycieli i dyrektora szkoły,
n) naprawiać wyrządzone przez siebie szkody,
o) przestrzegać procedury związane z używaniem telefonów komórkowych na te-renie szkoły:
- uczniowie mogą przynosić telefony komórkowe do szkoły jedynie na odpowie-dzialność własną i rodziców
- istnieje bezwzględny zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórko-wych w czasie lekcji
- łamanie ww. zakazu wpłynie na obniżenie oceny z zachowania
- szkoła nie ponosi odpowiedzialności w przypadku zagubienia, kradzieży lub zniszczenia telefonu
p) przestrzegać innych postanowień zawartych w statucie gimnazjum.

 

§ 25
Nagrody i kary

1. Uczniowi gimnazjum może być przyznana nagroda za wyniki w nauce i zachowa-niu, pracę na rzecz szkoły, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych, wzorową postawę, wzorową frekwencję.

2. Z wnioskiem o nagrodę może wystąpić wychowawca klasy lub inny nauczyciel.

3. Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
a) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
b) pochwałę w zeszycie uwag,
c) pochwałę dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej,
d) dyplomy, nagrody rzeczowe, wręczane na uroczystym apelu podsumowującym działalność dydaktyczno-wychowawczą,
e) stypendium dyrektora szkoły za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe,
f) list pochwalny do rodziców,
g) odnotowanie szczególnych osiągnięć ucznia na świadectwie szkolnym,
h) wpis na szkolnej stronie internetowej,
i) tytuł superabsolwenta.

4. Uczeń, który nie przestrzega postanowień statutu i regulaminu szkoły, może być ukarany:
a) upomnieniem wychowawcy lub innego nauczyciela,
b) wpisem do zeszytu uwag,
c) upomnieniem wychowawcy w obecności rodzica,
d) upomnieniem dyrektora szkoły,
e) zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
f) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz,
g) przeniesieniem do innej klasy,
h) przeniesieniem do innej szkoły, po uzgodnieniu z rodzicami i dyrektorem tejże szkoły,
i) skierowaniem sprawy na policję lub do sądu dla nieletnich.

5. Kary semestralne za brak mundurka:
a) 1 raz bez mundurka - zapis w dzienniczku ucznia
b) 2 razy brak - uwaga do dziennika lekcyjnego, informacja do rodziców
c) 3 i 4 razy brak - utrata przywilejów: zakaz udziału w wycieczkach szkolnych, imprezach, dyskotekach; zawieszenie w prawach do wykorzystania prawa do nieprzygotowania do lekcji; utrata prawa do kandydowania w wyborach do sa-morządu klasowego czy uczniowskiego
d) 5 razy brak - to co powyżej oraz obniżenie oceny zachowania o jeden stopień
e) 6 i więcej razy brak - obniżenie oceny zachowania do oceny nieodpowiedniej

6. Z wnioskiem o ukaranie może wystąpić wychowawca klasy lub inny nauczyciel.

7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) o zastosowanej wobec ucznia karze.

8. Jeżeli cała klasa (lub jej zdecydowana większość) nie przestrzega postanowień statutu i regulaminu szkoły, może być ukarana zakazem uczestnictwa w szkolnych imprezach (dyskoteki, wyjazdy do kina, teatru, wycieczki).

9. Dyrektor gimnazjum może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesie-nie ucznia do innego gimnazjum, gdy uczeń:
a) rażąco narusza obowiązki szkolne,
b) rażąco narusza zasady współżycia społecznego na terenie gimnazjum,
c) w sytuacji wyczerpania możliwości oddziaływań wychowawczych wobec ucznia i braku poprawy z jego strony.


§ 26
Tryb odwoławczy od wymierzonej kary

1. Od każdej wymierzonej kary przysługuje odwołanie do dyrektora gimnazjum.

2. Odwołanie może wnosić ukarany uczeń lub jego rodzice, samorząd uczniowski.

3. Prawo wniesienia odwołania przysługuje w terminie trzech dni od daty przedsta-wienia uczniowi decyzji o karze.

4. Dyrektor rozpatruje odwołanie i w terminie pięciu dni informuje zainteresowanego o sposobie jego rozpatrzenia.

5. W wyniku postępowania odwoławczego kara może być uchylona lub może być zmniejszony jej wymiar.

6. Decyzja dyrektora gimnazjum o sposobie rozpatrzenia odwołania jest ostateczna.


§ 27
Naprawianie szkód materialnych

1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) odpowiadają za spowodowane przez ucznia szkody materialne .

2. Jeżeli uczeń nieumyślnie spowodował szkodę materialną, może zostać zobowiąza-ny do jej naprawienia.

3. Jeżeli szkoda powstała wskutek umyślnego działania, rażącego niedbalstwa bądź niewypełnienia obowiązków przez ucznia, jest on zobowiązany do naprawienia szkody.

4. O sposobie i zakresie naprawiania szkód materialnych decyduje w pierwszej kolej-ności wychowawca klasy, przy szkodach większych wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły.


§ 28
Superabsolwent gimnazjum

1. Tytuł superabsolwenta przyznaje Rada Pedagogiczna na wniosek wychowawcy lub dyrektora szkoły.

2. Tytuł superabsolwenta uzyskuje uczeń, który spełnia trzy, spośród następujących kryteriów:
a) średnia ocen uzyskana na zakończenie gimnazjum: 5,0;
b) laureat wojewódzkiego konkursu przedmiotowego lub dwukrotny finalista woje-wódzkiego konkursu przedmiotowego,
c) minimalna suma punktów z egzaminu gimnazjalnego: 95,
d) zachowanie: co najmniej bardzo dobre.


§ 29
Procedury postępowania
w przypadku niewłaściwych zachowań i zagrożenia uczniów

1. Procedura postępowania w przypadku przemocy lub innych niebezpiecznych za-chowań:
Uczeń - ofiara przemocy lub uczeń będący świadkiem przemocy informuje o tym nauczyciela lub rodzica. Powiadomiony nauczyciel zgłasza ów fakt wychowawcy, pedagogowi i dyrekcji. Wychowawca, pedagog lub dyrekcja zobowiązani są do przeprowadzenia rozmowy zarówno z rodzicami ofiary jak i sprawcy. W szczególnie niebezpiecznych sytuacjach pedagog lub dyrekcja mają obowiązek zawiadomić po-licję.

2. Procedura postępowania w przypadku nieprawidłowych zachowań w relacji uczeń - nauczyciel:
W przypadku zaistniałego konfliktu między uczniem a nauczycielem uczeń zobo-wiązany jest powiadomić wychowawcę lub rodzica. Rodzic może sam zgłosić wy-chowawcy nieprawidłowości w relacjach uczeń - nauczyciel. Wychowawca prze-prowadza rozmowę z nauczycielem, którego konflikt dotyczy. Jednocześnie infor-muje o zaistniałym fakcie pedagoga, który zawiadamia dyrekcję. Zarówno pedagog, jak i dyrektor mogą przeprowadzić rozmowę z nauczycielem, którego konflikt doty-czy.

3. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia u ucznia zachowań niezgod-nych ze statutem szkoły podczas zajęć lekcyjnych:
Jeżeli na zajęciach lekcyjnych nauczyciel jest świadkiem zachowań niezgodnych ze statutem szkoły, przeprowadza rozmowę z danym uczniem. Powiadamia o za-istniałej sytuacji wychowawcę, pedagoga i dyrektora. Wychowawca o niewłaściwym zachowaniu ucznia informuje rodziców, a następnie z uczniem i jego rodzicami przeprowadza rozmowę. Efektem takiego postępowania może być kontrakt zawarty między wychowawcą, uczniem i rodzicem. Wychowawca w dalszym okresie nauki obserwuje zachowanie ucznia.


4. Procedura postępowania w przypadku wagarów:
Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem i jednocześnie o zaistniałym fak-cie wagarów informuje pedagoga i rozmawia z rodzicami. Jeżeli powyższe postę-powanie wychowawcy nie przyniosło pozytywnych rezultatów, konieczna jest wizy-ta w domu ucznia (wychowawca + pedagog). Jednocześnie dyrekcja powiadamia rodziców o nieuczęszczaniu ucznia do szkoły. W przypadku dalszych wagarów wy-chowawca lub pedagog informują policję; kierują sprawę do sądu rodzinnego.

5. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia o zażywanie lub posiadanie środ-ków psychoaktywnych:
Nauczyciel podejrzewający ucznia o zażycie środków psychoaktywnych powiada-mia wychowawcę, pedagoga, lub dyrektora szkoły. Powiadomiona osoba izoluje go od pozostałych uczniów. W przypadku stwierdzenia posiadania środków psychoak-tywnych przez ucznia, osoba ta w obecności świadków odbiera te środki, aby na-stępnie przekazać je policji w celu dokonania ekspertyzy. Jednocześnie informuje pogotowie lub policję oraz rodziców o zaistniałej sytuacji. Dziecko zostaje przeka-zane rodzicom, z którymi uzgadnia się termin rozmowy. Jeżeli rodzina prosi o po-moc, organizuje się możliwość uczestniczenia w terapii.

6. Procedura postępowania w przypadku prób samobójczych ucznia:
Jeżeli próba samobójcza ma miejsce w szkole, wychowawca (nauczyciel) powia-damia o tym fakcie rodzica. Jeżeli próba samobójcza ma miejsce w domu, rodzic obowiązany jest powiadomić o tym zajściu wychowawcę. Zarówno rodzic, jak i wychowawca muszą poinformować pogotowie ratunkowe. Nauczyciel - wycho-wawca przed powrotem ucznia do szkoły przeprowadza rozmowę z rodzicami, za-wiadamia o problemie nauczycieli uczących dziecko oraz rozmawia z uczniami z klasy, do której uczęszcza dziecko. Po powrocie ucznia do szkoły przeprowadza z nim rozmowę. Dziecko może zostać skierowane na terapię, a rodzice i nauczycie-le mają obowiązek zastosować się do zaleceń terapeuty. Jeżeli sytuacja będzie tego wymagała, trzeba zorganizować specjalistyczne warsztaty dla całej klasy (psy-cholog itp.)

7. Procedura postępowania w przypadku dziecka odrzuconego w klasie:
Wychowawca rozmawia zarówno z odrzuconym uczniem jak i jego rodzicami. Do-konuje diagnozy sytuacji, inicjując dyskusję w klasie. Następnie informuje o zaist-niałym problemie pedagoga. Po wspólnej rozmowie (uczeń, rodzice, wychowawca, pedagog) zostają podjęte odpowiednie ustalenia, które następnie wychowawca jest obowiązany przekazać nauczycielom uczącym. Dziecku odrzuconemu w klasie można zaproponować udział w kołach zainteresowań, porady psychologa bądź pedagoga, uczestnictwo w grupie terapeutycznej.

8. Procedura postępowania rodziców w sytuacji zagrożenia dziecka (przemoc):
Rodzic ma obowiązek poinformować wychowawcę, pedagoga lub dyrekcję o fak-cie, że dziecko znalazło się w sytuacji zagrożenia. Może zawiadomić policję - wy-dział do spraw nieletnich. Wychowawca, pedagog i dyrekcja mogą również zawia-domić policję i współpracują przy rozwiązaniu zaistniałego problemu, udzielając wsparcia zarówno uczniowi, jak i jego rodzicom. Wychowawca lub pedagog mogą skierować poszkodowanego ucznia na terapię do poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wypadkach wyjątkowo trudnych sprawa może zostać skierowana do sądu.


§ 30
Egzamin gimnazjalny

1. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin obejmujący:
a) w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów huma-nistycznych,
b) w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matema-tyczno - przyrodniczych,
c) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowo-żytnego.

2. Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z zakresu tego języka obcego nowożytnego, którego uczą się jako przedmiotu obowiązkowego.

3. Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w terminie ustalonym przez dyrektora Cen-tralnej Komisji Egzaminacyjnej.

4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidual-nych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na postawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub nie-publicznej poradni specjalistycznej.

5. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim, z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem, są zwolnieni z odpowiedniej części
egzaminu na podstawie zaświadczenia, stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzamina-cyjnego.

6. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższego wyniku.

7. Sposób przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego określa rozporządzenie MENiS (zał. nr 4).

 

Rozdział VIII
Przepisy końcowe


§ 31

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Gimnazjum posiada własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

3. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepismi.

4. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materiałowej okre-ślają odrębne przepisy.

5. Niniejszy statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 15 maja 2008 r.

6. Traci moc statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 27 września 2004 r.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 marca 2009 10:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tadeusz Dzwonkowski
Ilość wyświetleń: 1432
02 marca 2009 11:39 (Tadeusz Dzwonkowski) - Zmiana treści dokumnetu.
02 marca 2009 11:34 (Tadeusz Dzwonkowski) - Zmiana treści dokumnetu.
02 marca 2009 11:18 (Tadeusz Dzwonkowski) - Zmiana treści dokumnetu.