Regulaminy

Wewnątrzszkolny system oceniania

Wewnątrzszkolny system oceniania

 

 

 

1.    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.

 

2.    Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

§  informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,

§  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

§  udzielanie uczniowi pomocy w planowaniu swojego rozwoju,

§  dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

§  umożliwienie nauczycielom sprawdzenia skuteczności metod i form pracy oraz umożliwienie ich doskonalenia.

 

 

 

Ocenianie zajęć edukacyjnych

 

1.      Nauczyciele przedmiotu na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych, niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych. Informują również o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów poprzez wpisanie ich przez ucznia w zeszycie przedmiotowym. Rodzice są zobowiązani zapoznać się z  tą informacją i potwierdzić ją podpisem.

 

2.      Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

 

3.      Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali:

§  stopień celujący – 6

§  stopień bardzo dobry – 5

§  stopień dobry – 4

§  stopień dostateczny – 3

§  stopień dopuszczający – 2

§  stopień niedostateczny – 1

 

4.      Ocenianiu podlegają:

a)    prace pisemne: kartkówki, sprawdziany, prace klasowe,

b)    odpowiedzi ustne,

c)    aktywność na lekcji,

d)    prowadzenie zeszytu,

e)    prace domowe,

f)     prace dodatkowe, wykonane przez ucznia,

g)    udział w konkursach przedmiotowych,

 

5.      Nauczyciel stosuje zasadę systematycznego i bieżącego oceniania. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać następującą minimalną liczbę  ocen cząstkowych:

Minimalna liczba ocen

Liczba zajęć danego
przedmiotu tygodniowo

3

1

4

2

5

3

6

4

7

5

 

6.      Prace pisemne oceniane są według skali wynikającej z procentów:

Ocena

% możliwych do uzyskania punktów

celujący

100 + zagadnienia wykraczające poza materiał programowy

bardzo dobry

100 – 91

dobry

76 – 90

dostateczny

58 – 75

dopuszczający

35 – 57

niedostateczny

0 – 34

 

 

7.      Osiągnięcia ucznia w konkursach przedmiotowych ocenia się następująco:

§  za zajęcie I miejsca w etapie szkolnym konkursu – ocena cząstkowa: celujący,

§  za uzyskanie tytułu laureata w etapie rejonowym, miejskim, powiatowym konkursu – roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotu: co najmniej bardzo dobry,

§  za uzyskanie tytułu laureata lub finalisty etapu wojewódzkiego konkursu – roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotu: celujący.

 

8.    Sprawdziany i prace klasowe z poszczególnych zajęć edukacyjnych winny odbyć się minimum dwa razy w semestrze. Nauczyciel przygotowujący sprawdzian, pracę klasową, ma obowiązek:

a)    poinformować uczniów o terminie i zakresie tematycznym sprawdzianu (pracy klasowej),

b)    z tygodniowym wyprzedzeniem wpisać swój termin w dzienniku lekcyjnym,

c)    w ciągu dnia nauki w danej klasie może być tylko jeden sprawdzian (praca klasowa),

d)    w ciągu tygodnia w danej klasie nie może być więcej niż trzy  sprawdziany (prace klasowe),

e)    niedopuszczalne jest, aby w ciągu jednej godziny lekcyjnej przeprowadzone były dwa sprawdziany, każdy na inny temat,

f)     ze sprawdzianu (pracy klasowej) uczeń może otrzymać tylko jedną ocenę.

 

9.    Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

 

10.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

 

11.  Proces oceniania uczniów rozpoczyna się nie wcześniej niż tydzień po rozpoczęciu roku szkolnego (semestru).

 

12.  O ocenach uzyskiwanych przez uczniów w trakcie semestru rodzice informowani są na bieżąco poprzez wpisy ocen w zeszytach lekcyjnych lub dzienniczkach uczniowskich lub kartach informacyjnych oraz podczas ustalonych z nauczycielami spotkaniach indywidualnych.

 

13.  Na okres przerw świątecznych i ferii nauczyciele nie zadają pisemnych prac domowych.

 

14.  Sprawdzone i ocenione prace klasowe oraz sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.

 

15.  Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione prace klasowe oraz sprawdziany zostają im udostępnione w trakcie pełnionych przez nauczycieli dyżurów, w czasie zaplanowanych spotkań z rodzicami lub w innym terminie ustalonym przez nauczyciela.

16.  Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

17.  Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.

 

18.  Klasyfikację uczniów przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego, na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

 

19.  Jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) stwierdza się, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

 

20.  Oceny roczne (semestralne) z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący dane zajęcia edukacyjne.

 

21.  Przy wystawianiu rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych nauczyciele kierują się następującymi zasadami:

a)    ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

§  samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,

§  proponuje rozwiązania oryginalne i wykraczające poza materiał programowy,

§  wypowiedzi ustne i pisemne cechują się dojrzałością myślenia, świadczą o systematycznym pogłębieniu wiedzy,

lub

§  bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach na różnych szczeblach.

b)    ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

§  opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych na danym etapie kształcenia,

§  wypowiada się poprawnie, komunikatywnie i spójnie,

§  potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji,

§  sprawnie posługuje się wiadomościami,

§  potrafi zastosować podstawy wiedzy do rozwiązywania nowych problemów.

c)    ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

§  poprawnie stosuje wiadomości,

§  rozwiązuje typowe zadania,

§  w wypowiedziach sprawnie posługuje się językiem,

§  wypowiada się poprawnie i komunikatywnie.

d)    ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

§  rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności,

§  wypowiada się poprawnie pod względem językowym i rzeczowym,

§  posługuje się typowymi przykładami,

§  stosuje terminologię w większości poprawnie,

§  mogą pojawiać się nieznaczne odstępstwa od poprawnej konstrukcji w wypowiedziach.

e)    ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

§  rozwiązuje zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,

§  ma braki w opanowaniu treści programowych, ale nie utrudniają one dalszego zdobywania wiedzy,

§  wypowiada się językiem prostym, mało komunikatywnym,

§  pokonuje trudności w nauce, korzystając z pomocy nauczyciela.

f)     ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

§  nie jest w stanie wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności,

§  ma duże braki w opanowaniu treści programu, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy,

§  wypowiada się mało komunikatywnie,

§  w wypowiedziach popełnia rażące błędy,

§  wypowiada się w większości nie na temat.

22.  Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych w ocenie za pierwsze półrocze następujących skrótów stopni:

§  celujący                            cel.

§  bardzo dobry                    bdb

§  dobry                                db

§  dostateczny                      dst

§  dopuszczający                 dop.

§  niedostateczny                 ndst

 

 

 

Ocenianie zachowania

 

1.    Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

 

2.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

3.    Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

4.    Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

a)    wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b)    postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c)    dbałość o honor i tradycję szkoły,

d)    dbałość o piękno mowy ojczystej,

e)    dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f)     godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom.

 

5.    Roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali:

§  wzorowe,

§  bardzo dobre,

§  dobre,

§  poprawne,

§  nieodpowiednie,

§  naganne.

 

6.    Przy wystawianiu rocznych (semestralnych) ocen zachowania nauczyciele kierują się następującymi zasadami:

 

a)    zachowanie wzorowe

Uczeń stanowi wzór pod względem zachowania i stosunku do obowiązków szkolnych.

§  cechuje go wzorowa kultura osobista,

§  postępuje uczciwie, reaguje na zło,

§  systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności oraz spóźnień

§  rozwija swoje zdolności oraz zainteresowania, dąży do pełnego wykorzystania swoich możliwości,

§  aktywnie uczestniczy w lekcjach,

§  godnie reprezentuje szkołę,

§  sumiennie wywiązuje się z powierzonych zadań,

§  chętnie pomaga innym,

§  inicjuje i podejmuje działania na rzecz klasy i szkoły, inspiruje innych,

§  dba o zdrowie, higienę oraz schludny wygląd (niedozwolone: farbowanie włosów, rzucający się w oczy makijaż, okazała biżuteria, prowokujący strój),

§  zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa, potrafi przewidzieć zagrożenia i im zapobiegać,

§  nie otrzymuje negatywnych uwag

 

b)    zachowanie bardzo dobre

Uczeń wyróżnia się pod względem zachowania i stosunku do obowiązków szkolnych.

§  cechuje go wysoka kultura osobista,

§  jest uczciwy, prawidłowo reaguje na dostrzeżone przejawy zła,

§  systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, nie ma godzin nieusprawiedliwionych, dopuszcza się 1 spóźnienie,

§  uczy się regularnie, samodzielnie dąży do pogłębienia wiedzy, rozwija zainteresowania,

§  aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, jest partnerem wychowawcy w ich organizowaniu,

§  rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań,

§  chętnie pomaga innym,

§  dba o zdrowie, higienę oraz schludny wygląd (niedozwolone: farbowanie włosów, rzucający się w oczy makijaż, okazała biżuteria, prowokujący strój),

§  zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia,

§  nie otrzymuje negatywnych uwag,

 

c)    zachowanie dobre

Zachowanie i stosunek ucznia do obowiązków szkolnych nie budzą zastrzeżeń.

§  cechuje go zadowalający poziom kultury osobistej,

§  postępuje uczciwie,

§  systematycznie uczęszcza na zajęcia, nie ma godzin nieusprawiedliwionych, dopuszcza się 3 spóźnienia,

§  uczy się systematycznie, wyniki w nauce w zasadzie odpowiadają jego możliwością, zachęcany rozwija zdolności,

§  interesuje się życiem klasy i szkoły,

§  bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych,

§  zachęcony pomaga potrzebującym,

§  właściwie reaguje na sugestie wychowawcy i innych nauczycieli,

§  wywiązuje się z obowiązków

§  szanuje własną i cudzą pracę, mienie publiczne i prywatne,

§  przestrzega zasad bezpieczeństwa, prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia,

§  dba o zdrowie, higienę oraz schludny wygląd

§  otrzymuje najwyżej 1 uwagę negatywną

 

d)    zachowanie poprawne

Stosunek ucznia do obowiązków szkolnych oraz zachowanie nie budzą poważnych zastrzeżeń. Nieodpowiednie zachowania zdarzają się rzadko i nie są rażącym odstępstwem od norm kulturalnego zachowania.

§  postępuje uczciwie,

§  systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, zdarzają mu się nieusprawiedliwione godziny lekcyjne (1 dzień) i spóźnienia (5 spóźnień),

§  do lekcji przygotowuje się poprawnie, zgodnie ze swoimi możliwościami,

§  rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, nie jest aktywny społecznie,

§  właściwie reaguje na sugestie wychowawcy i innych nauczycieli,

§  na ogół wywiązuje się z obowiązków,

§  dba o zdrowie, higienę i schludny wygląd,

§  przestrzega zasad bezpieczeństwa,

§  otrzymuje najwyżej 3 uwagi negatywne

 

e)    zachowanie nieodpowiednie

Stosunek do nauki budzi poważne zastrzeżenia. Często zdarzają się nieodpowiednie zachowania, które są wyraźnym odstępstwem od ogólnie przyjętych norm.

§  bywa nieuczciwy, jest obojętny na przejawy zła,

§  nieregularnie uczęszcza na zajęcia szkolne (nieusprawiedliwione od 2 do 6 dni, i maksymalnie 8 spóźnień),

§  nie uczy się systematycznie i nie wykorzystuje swoich możliwości,

§  na ogół nie wywiązuje się z obowiązków,

§  na sugestie nauczycieli reaguje rzadko lub niewłaściwie,

§  łamie zasady bezpieczeństwa, nie reaguje na występujące zagrożenia,

§  lekceważy własną i cudzą pracę, mienie publiczne i prywatne,

§  nie dba o zdrowie (ulega nałogom), higienę, schludny wygląd,

§  otrzymuje więcej niż 3 uwagi negatywne

 

f)     zachowanie naganne

Stosunek do nauki i zachowania ucznia są naganne. Rażąco i nagminnie łamie normy kulturalnego zachowania.

§  jest nieuczciwy,

§  ma demoralizujący wpływ na innych,

§  wchodzi w konflikt z prawem,

§  nieregularnie uczęszcza na zajęcia szkolne (powyżej 7 dni nieusprawiedliwionych, powyżej 8 spóźnień),

§  nie uczy się systematycznie,

§  nie wywiązuje się z obowiązków,

§  nie reaguje na sugestie nauczycieli,

§  łamie zasady bezpieczeństwa, stwarza zagrożenie,

§  nie szanuje własnej i cudzej pracy, mienia publicznego i prywatnego,

§  nie dba o zdrowie (ulega nałogom), higienę, wygląd,

§  otrzymuje wiele uwag negatywnych

 

7.    Ocenę roczną (semestralną) z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów i nauczycieli uczących w klasie. Ocena ta jest ostateczna, z zastrzeżeniem  pkt. 4 i 5.

 

8.    Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

 

9.    Rada Pedagogiczna może pojąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

 

10.  Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

 

 

 

1.    Na dwa tygodnie przed roczną (semestralną) radą klasyfikacyjną uczniowie gimnazjum otrzymują pisemną informację zwrotną o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania. Informacje te przekazują wychowawcy klas.

 

2.    Uczniowie potwierdzają otrzymanie informacji złożeniem podpisu na zbiorczej liście i mają obowiązek przekazania rodzicom tej informacji.

 

3.    Brak kontaktu rodziców z wychowawcą w ciągu siedmiu dni od daty przekazania informacji jest równoznaczny z akceptacją przewidywanych ocen.

 

4.    Na wniosek ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) uczeń może się ubiegać o ocenę wyższą niż przewidywana roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania zgodnie z punktem 5.

 

5.    Warunkiem odwołania się od proponowanej oceny jest wypadek losowy lub dłuższa  usprawiedliwiona nieobecność w szkole, nie krótsza niż dwa tygodnie w ciągu ostatnich dwóch miesięcy przed wystawieniem oceny rocznej (semestralnej), przy dotychczasowym nienagannym stosunku do obowiązków szkolnych. Odpowiednio umotywowane podanie składa uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) u dyrektora szkoły nie później niż tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. W podaniu należy określić, o jaki stopień ubiega się uczeń.

 

6.    Termin sprawdzianu z zajęć edukacyjnych oraz termin posiedzenia komisji rozpatrującej odwołanie od oceny z zachowania wyznacza dyrektor szkoły. Wychowawca informuje o nim ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

 

7.    Sprawdzian z plastyki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

 

8.    Dyrektor szkoły powołuje komisje:

a)    przeprowadzającą sprawdzian z zajęć edukacyjnych, w jej skład wchodzą:

§  dyrektor lub wicedyrektor, jako przewodniczący komisji,

§  nauczyciel przedmiotu objętego egzaminem, jako egzaminator,

§  nauczyciel tego przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego, jako członek komisji,

b)    rozpatrującą odwołanie od oceny  zachowania, w jej skład wchodzą:

§  dyrektor lub wicedyrektor ds. wychowawczych,

§  pedagog,

§  wychowawca,

§  dwóch nauczycieli uczących ucznia.

 

9.    Sprawdzian z zajęć edukacyjnych przeprowadzany jest w formie  pisemnej.

 

10.  Pytania sprawdzające układa nauczyciel danych zajęć edukacyjnych.

 

11.  Stopień trudności pytań powinien odpowiadać wymaganiom programowym na ocenę, o którą ubiega się uczeń.

 

12.  W wyniku przeprowadzonego sprawdzianu ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. Nie może ona być niższa od oceny wcześniej przewidywanej.

 

13.  Ocenę z zachowania komisja ustala w drodze głosowania większością głosów.

 

14.  W ciągu trzech dni od przeprowadzonego sprawdzianu nauczyciel przedmiotu informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o wyniku sprawdzianu i ustalonej ocenie semestralnej (rocznej), a wychowawca o ocenie z zachowania.

 

15.  Od oceny ustalonej przez komisje nie przysługuje odwołanie.

 

16.  Z prac komisji sporządza się protokół, zawierający:

a)    w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

§  skład komisji,

§  termin sprawdzianu,

§  zadania (pytania) sprawdzające,

§  pisemną pracę ucznia,

§  wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,

b)    w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

§  skład komisji,

§  termin posiedzenia komisji,

§  wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

17.  Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do wglądu w dokumentację sprawdzianu, w obecności dyrektora szkoły lub nauczyciela uczącego uczącegodanego przedmiotu oraz w uzasadnienie oceny zachowania, w obecności dyrektora szkoły lub wychowawcy.

 

Egzamin klasyfikacyjny

 

1.    Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, gdy brak jest podstaw do ustalenia rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej. Może to nastąpić na skutek nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

2.    Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

 

3.    Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

 

4.    Podanie o egzamin klasyfikacyjny uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek złożyć przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej do dyrektora szkoły.

 

5.    Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, za wyjątkiem plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, gdzie egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

 

6.    Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia dyrektor szkoły z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

7.    Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

 

8.    W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie ucznia).

 

9.    Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający:

§  imiona i nazwiska nauczycieli,

§  termin egzaminu,

§  zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,

§  wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

10.  Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna  zajęć edukacyjnych lub roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. (Tryb postępowania w takiej sytuacji określa rozporządzenie MENiS w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów – zał. nr 3).

 

 

 

Egzamin poprawkowy

 

1.    Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej lub semestralnej, jeśli zajęcia edukacyjne kończą się w semestrze zimowym, uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach, za zgodą Rady Pedagogicznej, uczeń może zdawać egzamin z dwóch zajęć edukacyjnych.

 

2.    Podanie o egzamin poprawkowy uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek złożyć przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej do Dyrektora szkoły.

 

3.    Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

4.    Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W jej skład wchodzą:

§  dyrektor szkoły lub wicedyrektor, jako przewodniczący komisji,

§  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, jako egzaminator,

§  nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, jako członek komisji.

 

5.    Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne na własną prośbę może być zwolniony z udziału w pracy komisji. Dyrektor powołuje wówczas jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

 

6.    Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający:

§  skład komisji,

§  termin egzaminu,

§  pytania egzaminacyjne,

§  uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

7.    Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

 

 

 

 

1.    Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem punktu 2.

 

2.    Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane są w klasie programowo wyższej.

3.    Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 marca 2009 11:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tadeusz Dzwonkowski
Ilość wyświetleń: 1537
02 marca 2009 11:48 (Tadeusz Dzwonkowski) - Utworzenie dokumentu.